"Cinsiyeti “yazı” odağında
tartışmaya açmayı, cinsiyete dayalı ayrımcılık biçimlerini bu odaktan hareketle
sorgulamayı, gerek tanınmış gerekse adları yeni duyulmakta olan kadın yazarları
ve şairleri desteklemeyi ve yine “yazı”dan hareketle uluslararası bağlar
kurmayı hedefleyen Kadın Yazısı festivalinin ilki, geçen yıl İsveç
Başkonsolosluğu, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Kadın Araştırmaları ve
Uygulama Merkezi ile Kadın Eserleri Kütüphanesi ve Bilgi Merkezi Vakfı’nın
ortak çabası sonucu düzenlenmişti. Bu yıl British Council, Goethe-Institut
Istanbul, Tarabya Sanat Akademisi ve Karşı Sanat’ın da desteklediği festival
daha da genişliyor ve zenginleşiyor. Dördü yurt dışından 60’a yakın
konuşmacının katılımıyla panel, söyleşi, performans ve şiir okumaları dâhil
olmak üzere pek çok etkinlik, 15-24 Kasım tarihlerinde MSGSÜ Fındıklı ve
Bomonti yerleşkeleri, Kadın Eserleri Kütüphanesi, Pera Müzesi ve Karşı Sanat’ta
izleyicilerle buluşacak. Aynı zamanda, Kadın Eserleri Kütüphanesi’nde ve Karşı Sanat’ta
16 sanatçının katkılarıyla hazırlanan iki sergi, ziyaretçilere kapılarını
açıyor. Goethe-Institut Istanbul tarafından yürütülen LiteraTür projesinin 2019
yılı Kasım ayı teması “Kadınlar”ın tanıtımı da festival kapsamında
gerçekleştirilecek.
Festivalin bu yılki teması
olan “Aslında”, çok şeyi bir arada
söyleme telaşı içinde olduğumuz bir dönemde geniş bir alan açarken, tüketilmiş
kavramlardan uzak, yeni bir düşünce biçimine bizi teşvik ediyor. Muğlaklığıyla,
özgünlüğe ve yaratıcılığa olanak tanıyor. Hep gerçeği işaret ettiğini iddia
ediyor, ama bu bir iddia yalnızca, bunun da en çok kendisi farkında. Bu yüzden
eşikte duruyor. Hepimizin uzlaşabileceği bir “asıl” var mı? “Aslolan”
bilinebilir mi? Aslında ile başlayan söyleyişlerde “asıl” olmayan da
vurgulanmıyor mu? Bu ikilik bize ne gösteriyor? “Aslında” dediğimizde itiraz
etme hakkımızı mı kullanmış oluruz?
Söylenmişi tekrarda ısrar mı ederiz yoksa söylenmemişi, söylenip de
duyulmayanı mı seslendiririz? Sevgi Soysal’ın Yürümek’inde “camın arkasını daha
açık seçik görmeye yönelmiş yardımlar; ‘aslında’, ‘benim bildiğim’, ‘asıl
nedeni’, sözcüklerini kolayca kullananlar” sıra dışına çıkanları yine “sıraya
sokanlardır”. Öyleyse “aslında”nın hangi anlamlara gelebildiğini araştırmak,
“kadın yazısı”nı daha iyi kavramak açısından önemlidir. Bu nedenle festivalin
dört gününü, dört kavramı bu tema etrafında konuşmaya ayırdık: Aslında Beden,
Aslında Yuva, Aslında Sır, Aslında İsyan/İtiraz."